3 doorslaggevende argumenten om voor de voorspelbaarheid van PPC te kiezen

Waarom Heineken Netherlands Supply (HNS)* besliste om PPC aan zijn grafische productieketting toe te voegen…

Wie Heineken zegt, denkt onmiddellijk aan alomtegenwoordigheid. De Nederlandse brouwer is de meest internationale van de hele wereld. Er zijn weinig landen waar je het biermerk niet te pakken krijgt. En net op die internationale markt wilde het in het verleden wel eens mislopen met de grafische uitvoering van Heinekens verpakkingen en labels.

Zo ging dat vroeger in zijn werk

Een designbureau stond in voor het design en artwork en een lithograaf bezorgde een generieke productiefile aan de verschillende drukkers, of die nu in Amerika, Australië of Azië gevestigd waren. Elke drukker paste vervolgens deze file aan zijn specificaties aan. En het resultaat ... correspondeerde vaak niet helemaal met wat eerder goedgekeurd werd. Laat staan dat wanneer je de verschillende drukvarianten naast elkaar zette, ze onderling inwisselbaar waren. Terwijl dat toch de bedoeling van internationale branding is: een Heineken blik dat je in Seoul of in Buenos Aires koopt, moet er exact hetzelfde uitzien. Toch?

Over kettingen en schakels

Toen besliste Heineken Netherlands Supply om haar grafische productieketting te versterken en vooral te stroomlijnen. Vanaf nu staat PPC, partners in pre-press uit Sint- Niklaas, in voor het artwork en de repro van de productiefiles. Niet enkel voor de Heineken brand, maar ook voor bekende merken als Desperados, Wieckse, Brand, Sol, Maes, Cristal en Affligem en Amstel. Daarbij past PPC onmiddellijk color management toe en levert ze drukklare files aan drukkers aan. Die files zijn dusdanig opgebouwd dat ze rekening houden met alle technische aspecten, het volledige persprofiel van de specifieke drukker.

Het resultaat: voorspelbaarheid.

Klinkt saai, oogt mooi. What you see is what you get, daar is het PPC altijd om te doen. Bij brand owners promoot PPC daarom remote proofing systems. Zo weten klanten precies en onmiddellijk hoe het eindresultaat eruit zal en moet zien. Het draagt bovendien ook bij tot een verbeterde Carbon Foot Print omdat heel wat over-en-weer gerij met proeven tot het verleden behoort. Een tijd- en kostenbesparende oplossing die vooral de kwaliteit ten goede komt. Klinkt logisch, werkt uitstekend.

Meer zelfs…

De hele workflow die HNS met PPC uitwerkte, werd door Heineken als "best practice" geëvalueerd en werd tot beste innovatie-project 2012-2013 uitverkozen voor Heineken Worldwide.

Tel uit die winst

De keuze voor PPC en de drastische ingreep in het pre-productieproces vertaalt zich niet enkel in procenten, maar ook in centen. Bij nazicht blijkt de productieketting vooral solider te zijn en vlotter te lopen. Heineken bespaart zo tot een derde op zijn volledige preprinttraject, het wint aan efficiëntie [time-to-market voor een nieuwe verpakking werd nagenoeg gehalveerd] maar wint vooral met een algemeen verbeterde eindkwaliteit en met een voorspelbaar consistente drukkwaliteit. En daar is het Heineken en PPC om te doen.

Niet over één nacht ijs

De keuze voor PPC komt niet uit de lucht gevallen. Als grafische partner van Alken-Maes, met merken als Maes Pils, Mort Subite, Cristal en Grimbergen (een dochterberdijf van Heineken) bouwde PPC gedurende 7 jaar een stevige reputatie op bij het stroomlijnen van de productie van de verpakking en de rebranding van o.a. Maes, Cristal en Grimbergen bier.

* Heineken Netherlands Supply (HNS) zorgt voor de verdeling van Heineken producten en merken in méér dan 150 landen.